Παρασκευή 3 Μαρτίου 2023

Αρχαία Εγνατία Οδός, Καβάλα (Ancient Egnatia Road, Kavala).

31-12-2022

Η αρχαία Εγνατία Οδός ήταν ένας μεγάλος στρατιωτικός και εμπορικός δρόμος του αρχαίου κόσμου. Ένωνε την Ρώμη με την Ανατολή, κατασκευάστηκε από τον Αμφύπατο της Μακεδονίας τον Ρωμαίο Γναίο Εγνάτιο(εξ ου και το όνομα) μεταξύ του 146 και 120 π.Χ., πάνω στα ίχνη του πανάρχαιου δρόμου που διέσχιζε τη Μακεδονία και τη Θράκη. Ουσιαστικά ήταν η προέκταση της Via Traiana(προς τιμή του Ρωμαίου αυτοκράτορα Τραϊανού) που ξεκινούσε από τη Ρώμη και κατευθύνονταν νοτιοανατολικά στην Απουλία. Κατόπιν συνεχίζει στην απέναντι πλευράς της Αδριατρικής, ξεκινώντας από το σημερινό Δυρράχιο της Αλβανίας, την Αχρίδα της Νότιας Μακεδονίας, περνάει στην Φλώρινα συνεχίζει στην Πέλλα, στη Θεσσαλονίκη, Αμφίπολη, Φιλίππους και καταλήγει στην Τραϊανούπολη, πόλη χτισμένη δίπλα στην σημερινή Αλεξανδρούπολη, και από εκεί στο Βυζάντιο, στην πόλη που αργότερα ονομάστηκε Κωνσταντινούπολη. Ήταν πολύ σημαντικός δρόμος γι' αυτό και χρησιμοποιήθηκε για σχεδόν 2.000 χρόνια. Το μήκος της Εγνατίας Οδού ήταν 535 μίλια, σε κάθε μίλι υπήρχαν τα μιλάρια, οδοδείκτες που έδιναν πληροφορίες στους ταξιδιώτες και όχι μόνο, για τις αποστάσεις σε σχέση με την αφετηρία. Αλλά και στην διαδρομή υπήρχαν κάθε 7-14 μίλια σταθμοί ανεφοδιασμού και κάθε 30-40 μίλια πανδοχεία, σύμφωνα με τους αρχαιολόγους. Επίσης στον δρόμο βρίσκονταν φυλάκια-φρουρές, σταθμοί ελέγχου και ότι άλλο ήταν απαραίτητο για την ασφαλή έλευση. Πολλά τμήματα σώζονται στη Μακεδονία και στη Θράκη, τα περισσότερα βρίσκονται στον νομό Έβρου. Στην περιοχή της Καβάλας η Αρχαία Οδός ένωνε την Νεάπολη(η τότε ονομασία της πόλης) με την αρχαία πόλη των Φιλίππων. Σήμερα το σωζόμενο αυτό τμήμα το χωρίζει ο αυτοκινητόδρομος που οδηγεί στην σημερινή πόλη. Το ένα κομμάτι μήκους 400 μέτρων κατηφορίζει από τον Άγιο Σίλα προς τον οικισμό του Σταυρού και το δεύτερο που έχει μήκος 1100 μέτρα, ξεκινάει από την συμβολή των οδών Εγνατίας και Μακεδονίας και φτάνει ως το ύψος του Γενικού Νοσοκομείου Καβάλας. Διαβαίνοντας τον λιθόστρωτο δρόμο που προκαλεί θαυμασμό και δέος, αναλογίζεται κανείς την ιστορική και πολιτιστική αξία του. Βρίσκεται εκεί χιλιάδες χρόνια, τον περπάτησαν σημαντικοί και απλοί άνθρωποι που επηρέασαν θετικά ή αρνητικά την εξέλιξη του κόσμου. Η οικονομία, ο πολιτισμός αλλά και οι πολιτικές θα μπορούσαμε να πούμε εξελίξεις ήταν άρρηκτα συνδεδεμένες με την Εγνατία Οδό. Ήταν το μέσο για να επικοινωνούν οι τόποι-άνθρωποι. Ακόμα η τεχνική της κατασκευή δε θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητη, τόσοι άνθρωποι δούλεψαν με πολύ σκληρή δουλειά και ίσως όχι στις καλύτερες συνθήκες. Αυτό της προσδίδει μεγαλύτερη αξία, διότι οι άνθρωποι αφήνουν το στίγμα τους μέσα από τα έργα τους.

============================================================================

The ancient Egnatia Road was a major military and commercial route in the ancient world. It connected Rome with the East and was constructed by the Macedonian Amphipolis and the Roman Gnaeus Egnatius (hence the name) between 146 and 120 BC, following the path of an ancient road that crossed Macedonia and Thrace. Essentially, it was an extension of the Via Traiana(named after the Roman Emperor Trajan), which started in Rome and went southeast to Apulia. The road then continued on the opposite side of the Adriatic, starting from present-day Durrës in Albania, passing through Ohrid in southern Macedonia, reaching Florina, Pella, Thessaloniki, Amphipolis, Philippi, and ending in Trajanopolis, a city near modern-day Alexandroupolis, from where it led to Byzantium, the city that would later be called Constantinople. This road was highly significant and was used for nearly 2,000 years. The length of the Egnatia Road was 535 miles, and at each mile, there were milestones, road signs that provided travelers with information about distances from the starting point. Along the route, every 7-14 miles, there were supply stations, and every 30-40 miles, there were inns, according to archaeologists. Additionally, the road featured guard posts, checkpoints, and other necessary infrastructure for safe passage. Many sections of the road are still preserved in Macedonia and Thrace, with the majority located in the Evros region. In the Kavala area, the ancient road connected Neapolis(the ancient name of the city) with the ancient city of Philippi. Today, this preserved section is divided by the highway leading to the modern city. One section, 400 meters long, descends from Agios Sillas towards the settlement of Stavros, while the second section, 1,100 meters long, begins at the junction of Egnatia and Macedonia Streets and reaches the area of the General Hospital of Kavala. Walking on the cobbled road, which evokes admiration and awe, one reflects on its historical and cultural significance. It has stood for thousands of years, walked by both notable and ordinary people who positively or negatively impacted the course of history. The economy, culture, and political developments were all deeply interconnected with the Egnatia Road. It was the means through which people and places communicated. Moreover, the technique of its construction cannot go unnoticed, as so many people worked hard, possibly under difficult conditions. This adds to its value, as people leave their mark through their works.

 



































                                        

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου