=============================================================================
At the northern foothills of Mount Olympus, in a region that ensured complete control over the narrow passage from Macedonia to Thessaly, stands Dion. Once located just seven stadia from the shores of the Thermaic Gulf, Dion was the foremost sacred city of the Macedonians. Around 700 BC, Hesiod sang of Zeus' love for Thyia, the daughter of Deucalion, the progenitor of the Greeks. He mentions that she became pregnant and gave birth to two sons, Magnes and Macedon, who lived in Pieria around Mount Olympus. The sacred site of Zeus in this region was Dion. Dion flourished during the Hellenistic period and remained significant in Roman times, as it was one of the earliest Roman colonies in the Macedonian region. However, its fortified walls measuring 2,550 meters in perimeter, Dion never grew beyond the status of a small city-state (polis), neither during Thucydides' era nor even later in Roman times.
Για πρώτη φορά μαρτυρείται η ύπαρξη της πόλης του Δίου στο Θουκυδίδη, όταν εξιστορεί την πορεία του Σπαρτιάτη στρατηγού Βρασίδα από τη Θεσσαλία στη Μακεδονία το καλοκαίρι του 424 π.Χ. Αναλαμβάνοντας ο Αρχέλαος την εξουσία στη Μακεδονία(τέλος 5ου αι. π.Χ.) πρόσφερε σε λαμπρές τελετές θυσίες στον Ολύμπιο Δία. Oργάνωσε ακόμη στο Δίο προς τιμή του Ολυμπίου Διός και των Μουσών αθλητικούς και θεατρικούς αγώνες - τα "Ολύμπια τα εν Δίω" - σε ισχύ ακόμη και γύρω στο 100 π.Χ., διάρκειας εννιά ημερών, σύμφωνα με το Διόδωρο και άλλους συγγραφείς. Είναι πιθανόν να παίχτηκαν εκεί οι τραγωδίες του Ευριπίδη "Αρχέλαος" και "Βάκχες", τις οποίες συνέθεσε στα τελευταία χρόνια της ζωής του στη μακεδονική αυλή.
The existence of the city of Dion is first mentioned by Thucydides when he describes the journey of the Spartan general Brasidas from Thessaly to Macedonia in the summer of 424 BC. When Archelaus took power in Macedonia (late 5th century BC), he offered grand sacrifices to Olympian Zeus. He also organized athletic and theatrical games at Dion in honor of Olympian Zeus and the Muses the "Olympia at Dion" which were still held around 100 BC and lasted for nine days, according to Diodorus and other writers. It is likely that Euripides' tragedies Archelaus and Bacchae, which he composed in the final years of his life at the Macedonian court, were performed there.
============================================================================
Another ancient writer, Dio Chrysostom, mentions that Philip and Alexander celebrated their victories at Dion with grand sacrifices to Zeus and the Muses. Philip II celebrated the capture and destruction of Olynthus, the capital of the Chalcidian League, at Dion, and in the same place, Alexander the Great invoked the aid of the supreme god, making the ceremonial preparations for his campaign in Asia. At Dion, the famous sculpture group by Lysippos was placed, commissioned by Alexander after the Battle of the Granicus. This was a set of bronze statues depicting the 25 Companions who fell in battle.
During the reign of Philip V, the Aetolians invaded the sacred city of the Macedonians, an event described by Polybius. General Skopas destroyed the city's walls, the gymnasium, and many houses, and set fire to the sanctuary of Olympian Zeus. The city managed to recover, but shortly afterward, in 169 BC, it was captured by the Romans under Consul M. Philip. Quintus Caecilius Metellus admired and plundered the city after crushing the rebellion of Andriscus(150–148 BC).
The first settlement of Roman colonists(coloni) may have taken place in 43 BC, possibly as part of actions by Brutus. However, it is certain that the large-scale transfer of Romans to the city and the official foundation of the colonia was carried out by Augustus, immediately after his victory at the Battle of Actium(31 BC). Although Latin was the official language in Dion, Greek inscriptions are far more numerous, testifying both to the predominance of the local population and to the rapid Hellenization of the Roman inhabitants of the city
Κατά τα παλαιοχριστιανικά χρόνια, η πόλη συρρικνώνεται και την κεντρική της περιοχή καταλαμβάνει παλαιοχριστιανική βασιλική του τέλους του 4ου αι. μ.Χ. Τη μετάβαση στη νέα θρησκεία μαρτυρούν οι δύο βασιλικές που κτίστηκαν πάνω στα ερείπια της αρχαίας πόλης και μία τρίτη έξω από τα τείχη της. Τον 4ο αι. μ.Χ., ο Επίσκοπος του Δίου συμμετέχει στη Σύνοδο της Σερδικής και τον 5ο αι. μ.Χ. στη Σύνοδο της Εφέσου. Θύμα της εισβολής των Οστρογότθων, το Δίον δε θα επουλώσει ποτέ τις πληγές του. Οι πλημμύρες του ποταμού Βαφύρα, οι σεισμοί και ο χρόνος θα καλύψουν με λήθη την πόλη που εγκαταλείφτηκε κατά τον 5ο αι. μ.Χ. Οι κάτοικοι της μετοίκησαν σε ασφαλέστερες περιοχές στους πρόποδες του Ολύμπου.
Η ανασκαφική έρευνα στο Δίον ξεκίνησε το 1928 από τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Γ. Σωτηριάδη, για να σταματήσει το 1931, αφού είχε επιτύχει να κατασκευαστεί το πρώτο κτίσμα για τη στέγαση των κινητών ευρημάτων. Έπειτα από διακοπή 30 χρόνων, η έρευνα στο χώρο άρχισε εκ νέου από τον καθηγητή Γ. Μπακαλάκη, με πρωταρχικό ανασκαφικό στόχο την αποκάλυψη του οχυρωματικού περιβόλου. Η τρίτη ανασκαφική περίοδος εγκαινιάζεται το 1973 από τον Δ. Παντερμαλή και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Οι ανασκαφές συνεχίζονται έως σήμερα, εντός και εκτός της πόλης του Δίου.
Βέβαιο είναι ότι η έρευνα θα πρέπει να συνεχιστεί για πολλά χρόνια ακόμα, προκειμένου να αποκαλυφτεί το σύνολο της αρχαίας πόλης και τα ιερά. Αν και ο αρχαιολογικός χώρος του Δίου είναι αρκετά εκτεταμένος, η οργάνωσή του είναι σχεδόν υποδειγματική, καθώς προσφέρει στον επισκέπτη σαφείς διαδρομές για να περιηγηθεί ανάμεσα στα μνημεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου