Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2024

Σαντιρβάν - Imperial China, Δράμα.

8-2-2024

Στην συμβολή των οδών  Άρμεν και Αγαμέμνονος, τραβάει την προσοχή ένα κτίριο με περίτεχνο ζωγραφισμένο διάκοσμο. Το κτίριο αυτό δεν είναι άλλο από το Σαντιρβάν τζάμι, στην άλλοτε μουσουλμανική γειτονιά της Δράμας και που αποτελούσε μέρος ενός μεγαλύτερου συγκροτήματος με κοιτώνες, νεκροταφείο, συντριβάνι με κήπο μέσα σε περίκλειστη αυλή. Είναι ένα από τα τέσσερα μουσουλμανικά τεμένη της πόλης που σώζονται σήμερα. Αυτά είναι εκτός από το Σαντιρβάν τζαμί που λεγόταν και Κουρσουνλού (μολυβδοσκέπαστο), το Εσκί τζαμί (Άγιος Νικόλαος) γνωστό από το 17ο άι. αλλά πιθανότατα κτισμένο στα τέλη του 14ου άι., το Κουρσούμ τζαμί (Αγία  Τριάδα) του 1850-1870 και το Αράπ τζαμί της ίδιας χρονολογίας. Αρχικά το Σαντιρβάν χρονολογείται στο β' μισό του 15ου άι., η κτητορική επιγραφή μας πληροφορεί ότι το 1806,  ο πατέρας του Μαχμούντ πασά, γνωστός ως Δράμαλης, Μεχμέτ Χαλίλ Αγά θα το ανακαινίσει για να παραμείνει τέμενος ως το 1922 με το όνομα που είναι γνωστό ως σήμερα. Ακολουθεί η Μικρασιατική Καταστροφή, κατά την ανταλλαγή των πληθυσμών θα φιλοξενήσει, μέχρι το 1927 πρόσφυγες. Ακολουθεί η χρήση ως χώρος έκδοσης της ιστορικής τοπικής εφημερίδας "Θάρρος" μέχρι το 1981. Το 1983 κηρύσσεται διατηρητέο μνημείο . Η εταιρεία Raycap θέλοντας να συμβάλει στην διατήρηση της ιστορίας της πόλης, προέβει σε αγορά το 2012 και το αποκαθιστά ως χώρο πολιτισμού. Ο χώρος φιλοξενεί εκθέσεις, η τρίτη κατά σειρά είναι η έκθεση -ταξίδι στην Αυτοκρατορική Κίνα "Imperial China", σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, που στην κατοχή του βρίσκονται πάνω από 1400 αντικείμενα κινέζικης τέχνης, που το μεγαλύτερο μέρος (800) αποτελούν δωρεά του συλλέκτη Γεωργίου Ευμορφόπουλου. Η έκθεση (που απαριθμεί 55 εκθέματα) υποδέχεται τον επισκέπτη με την ενδυμασία του Αυτοκράτορα, η ρόμπα "λονπάο" (19ος άι) που φορούσε μόνο ο ίδιος και που από το χρώμα ως και τα σύμβολα που το κοσμούσαν, συμβόλιζε την εξουσία της Αυτοκρατορικής Κίνας. Τριγύρω αγγεία, πορσελάνινα πιάτα, ταφικά ειδώλια και άλλα σπάνια αντικείμενα εκπέμπουν στο χώρο την μεγαλοπρέπεια του Κινεζικού πολιτισμού. Σημαντικό ρόλο φυσικά ο τρόπος που επιμελήθηκαν τα θέματα οι υπεύθυνοι για να καλύψουν τις διαφορετικές εκφάνσεις της ζωής. Σε ένα μικρό σχετικά χώρο προσπάθησαν να περικλείσουν  ένα μέρος από τα πολιτικά , τα θρησκευτικά και ιδεολογικά συστήματα αυτού του υπέροχου πολιτισμού.




















































































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου