Σάββατο 4 Μαρτίου 2017

Βώλακας, Δράμα (Volakas, Drama).

                                                                                    28-12-2016




Ο Βώλακας απέχει 33 χλμ. από τη Δράμα. Είναι χτισμένος σε υψόμετρο 830 μέτρων, πάνω στο δρόμο που πάει για το Χιονοδρομικό Κέντρο Φαλακρού. Μέχρι πριν λίγα χρόνια οι περισσότεροι από τους 1.000 μονίμους κατοίκους του χωριού απασχολούντο κυρίως στα γειτονικά λατομεία μαρμάρου και κατά δεύτερο λόγο στην υλοτομία. Τώρα πλέον αναπτύσσεται ραγδαία η τουριστική υποδομή με νέους ξενώνες που φιλοξενούν τους λάτρεις του σκι. Ανοίγουν καινούρια ταβερνάκια που γεμίζουν κάθε Σαββατοκύριακο με όλους αυτούς που κατεβαίνουν από το χιονοδρομικό για να γευτούν τα περίφημα λουκάνικα του Βώλακα ή το κατσικάκι στο φούρνο και άλλα τέτοια υπέροχα εδέσματα. Σεργιανώντας ανάμεσα στα πέτρινα σπίτια με τις κεραμιδένιες στέγες θα φτάσουμε στην πλατεία, όπου θα θαυμάσουμε τον Προφήτη Ηλία, χτισμένο το 1841, με το ιδιαίτερο λιθόκτιστο πυργοειδές καμπαναριό του, που προστέθηκε το 1887.

=============================================================================

Volakas is located 33 km from Drama, at an altitude of 830 meters, along the road leading to the Falakro Ski Center. Until a few years ago, most of the village’s 1,000 permanent residents were primarily employed in the nearby marble quarries and, to a lesser extent, in logging. However, tourism infrastructure is now rapidly developing, with new guesthouses accommodating ski enthusiasts. Small taverns are opening, filling up every weekend with visitors coming down from the ski center to enjoy Volakas' famous sausages, oven-roasted goat, and other delicious local dishes. Strolling among the stone houses with their tiled roofs, one reaches the central square, where the Church of Prophet Elias stands. Built in 1841, it features a distinctive stone-built, tower-like bell tower, which was added in 1887.







Ο Προφήτης Ηλίας στο Βώλακα. Στο κέντρο της δυτικής όψης δίνεται πάνω σε λιθανάγλυφη πλάκα η χρονολογία 1841. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί η λιθανάγλυφη πλάκα με την κτητορική επιγραφή που είναι εντοιχισμένη στην ανατολική γωνία του βόρειου τοίχου. Γράφει: `εφημέριος π[απά]Κωνσταντής και π[απά]Γεώργι[ος] / μαΪου ιη ΄αωμα΄(=1841).
Το ανεξάρτητο, τριμερές  λιθόκτιστο καμπαναριό δεσπόζει στην είσοδο του περιβόλου του ναού. Πάνω από την πύλη ο δεξιοτέχνης τεχνίτης έβαλε το όνομα του:

                      Ο ΧΕΙΡΟΠΙΗΤΗΣ    1887:
                      ΝΕΔΕΛΚΙΟΥ     ΤΗ: 17:`ιουνίου:
                      ΚΑΙ ΜΠΟΖΗΚΗ

===========================================================================

Prophet Elias Church in Volakas. At the center of the western façade, a stone-carved plaque bears the date 1841. A significant feature is another stone-carved plaque with a dedicatory inscription, embedded in the eastern corner of the northern wall. It reads: "Priests Konstantis and Georgios / May 18, 1841." The independent, three-part stone bell tower stands prominently at the entrance of the church courtyard. Above the gate, the skilled craftsman inscribed his name:

Handcrafted 1887:
Nedelkiou, June 17,
and Boziki.












Στα χρόνια του Μακεδονικού Αγώνα, ο Βώλακας λόγω της θέσης του αλλά και της ολοκληρωτικής εγκατάληψης της Μακεδονίας από την κυβέρνηση των Αθηνών ήταν εκτεθειμένος στις επιδρομές και τις βιαιότητες των Βουλγάρων κομιτατζήδων, οι οποίοι ανεξέλεκτοι μπορούσαν να μπαινοβγαίνουν στο χωριό χωρίς κανένα κίνδυνο. Η τρομοκρατία που ασκούσαν στους κατοίκους του Βώλακα, αλλά και σ΄όλη την περιοχή της Δράμας, μέσω των δολοφονιών, των κακοποιήσεων και των απειλών δεν κατάφεραν να κάμψουν το εθνικό φρόνημα των Ελλήνων της περιοχής, οι οποίοι αντιστάθηκαν και κατάφεραν και μέσω ένοπλου αγώνα να υπερασπιστούν την πατρίδα τους.

============================================================================

During the years of the Macedonian Struggle, Volakas, due to its location and the complete abandonment of Macedonia by the Athenian government, was exposed to raids and brutalities by Bulgarian komitadjis. These groups, operating unchecked, could enter and leave the village without any risk. The terror they inflicted on the residents of Volakas and the entire Drama region through murders, assaults, and threats failed to break the national spirit of the local Greeks. They resisted and, through armed struggle, managed to defend their homeland.


Ο Άρμεν Κούπτσιος γεννήθηκε στον Βώλακα της Δράμας το 1885. Γνωρίστηκε με τον Έλληνα Μακεδονομάχο Καπετάν-Νταή, όταν εκείνος ως δάσκαλος στην Προσοτσάνη Δράμας, μυστικά οργάνωνε τον αγώνα στη Δράμα. Ο Αρχιδιάκονος του Μητροπολίτη Δράμας και αργότερα Σμύρνης Χρυσοστόμου, Θεμιστοκλής Χατζησταύρου, ο μετέπειτα Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, στο «Μακεδονικόν Ήμερολόγιον» του 1965, καταθέτει την εξής μαρτυρία: «Ή Οργάνωσις πού εμυούσε τούς Έλληνας ήταν εντελώς μυστική. Τον Μητροπολίτη Χρυσόστομο προσπαθούσαμε να τον κρατούμε μακρυά από τον κίνδυνο. Αποφεύγαμε να  τον ανακατεύωμε φαινομενικά στην Οργάνωση. Θέλαμε να τον προφυλάξωμε από τον κίνδυνο, πού τον οδηγούσεν ό ορμητικός χαρακτήρας του και ό φλογερός πατριωτισμός του. Γενικός αρχηγός στην Οργάνωση ήταν ό Ίων Δραγούμης. Την πρωτοβουλία στην ορκωμοσία των μυουμένων στη Δράμα την είχα εγώ. Εγώ ήμουν πού ώρκισα τον Άρμεν και τον πατέρα του από τον Βώλακα, καθώς και τον Βαλαβάνη από την Πλεύνα. Τούς δίναμε και όπλα». Ο Άρμεν έγινε ένας από τούς πλέον έμπιστους ανθρώπους του Χρυσοστόμου και εντάχθηκε στα ανταρτικά σώματα που επιχειρούσαν στην περιοχή τής Δράμας. Με τις αντάρτικες ομάδες τους οι μακεδονομάχοι της Δράμας ήρθαν πολλές φορές σε σύγκρουση με τις πολυμελείς και καλά εξοπλισμένες ομάδες των κομιτατζήδων. Ό θάνατος του Άρμεν συνδέεται με τον ερχομό του Βούλγαρου αρχικομιτατζή Πλάτσεφ στη Δράμα, τον Ιούνιο του 1905. Ό Άρμεν με τον Νάκο Βογιατζή και τον Πέτρο Μάντζιο του έστησαν ενέδρα στη θέση Τσομπάνκα, στη σημερινή Λαυρεντιανή Μονή. Ό Πλάτσεφ έπεσε στή παγίδα και κατα την ανταλλαγή πυροβολισμών έπεσε νεκρός. Στους πυροβολισμούς έσπευσαν έφιπποι Τούρκοι αστυνομικοί . Ό Άρμεν φρόντισε πυροβολώντας να αποσπάσει την προσοχή των Τούρκων, ώστε να μπορέσουν να ξεφύγουν οι σύντροφοι του, οι όποιοι και τελικά κατάφεραν να διαφύγουν. Ο Άρμεν συλλαμβάνεται, στην ανάκριση βασανίστηκε για να αποκαλύψει πρόσωπα και πράγματα. Καθώς δεν αποκάλυπτε τίποτα οι Τούρκοι τον μετέφεραν στη Θεσσαλονίκη, για να δικαστεί. Το ειδικό τουρκικό Στρατοδικείο της Θεσσαλονίκης τον καταδίκασε σε θάνατο δια απαγχονισμού. Ο Χρυσόστομος και το Ελληνικό Κέντρο, σε μία ύστατη προσπάθεια, οργάνωσαν σχέδιο αποδράσεως του Άρμεν κατά την μεταφορά του στον τόπο μαρτυρίου.Ωστόσο το σχέδιο προδόθηκε στους Τούρκους, οι οποίοι άλλαξαν το δρομολόγιο και την ώρα της εκτέλεσης. Στις 14 Σεπτεμβρίου 1905 ο Άρμεν Κούπτσιος οδηγήθηκε από τούς Τούρκους στον πλάτανο της πλατείας της Δράμας, όπου και εκτελέστηκε με απαγχονισμό.

=============================================================================

Armen Kouptsios was born in Volakas, Drama, in 1885. He met the Greek Macedonian fighter Kapetan-Dais when the latter, working as a teacher in Prosotsani, Drama, was secretly organizing the struggle in the region. The Archdeacon of the Metropolitan of Drama, and later of Smyrna, Chrysostomos, Themistoklis Chatzistavrou who later became Archbishop of Athens gave the following testimony in the Macedonian Calendar of 1965: "The organization that initiated the Greeks was entirely secret. We tried to keep Metropolitan Chrysostomos away from danger. We avoided involving him openly in the organization. We wanted to protect him from the risks posed by his impulsive nature and fervent patriotism. The general leader of the organization was Ion Dragoumis. I took the initiative in swearing in new members in Drama. I was the one who swore in Armen and his father from Volakas, as well as Valavanis from Plevna. We also provided them with weapons." Armen became one of Chrysostomos' most trusted men and joined the guerrilla forces operating in the Drama region. The Macedonian fighters of Drama frequently clashed with the numerous and well-armed komitadji groups. Armen's death is linked to the arrival of the Bulgarian chief komitadji Platsev in Drama in June 1905. Armen, along with Nako Vogiatzis and Petros Mantzios, set up an ambush for him at the Tsompanka location, near today's Lavrentiana Monastery. Platsev fell into the trap and was killed in the ensuing gunfire. Turkish mounted policemen quickly arrived at the scene. Armen fired at them to draw their attention, allowing his comrades to escape successfully. However, he was captured and tortured during interrogation to reveal names and details. Refusing to disclose any information, he was transferred to Thessaloniki for trial. The special Turkish military court in Thessaloniki sentenced him to death by hanging. In a final attempt to save him, Chrysostomos and the Greek Center organized an escape plan during his transfer to the execution site. However, the plan was betrayed to the Turks, who changed the route and time of execution. On September 14, 1905, Armen Kouptsios was led by the Turks to the plane tree in the central square of Drama, where he was executed by hanging.














































                      





                                 
Αξίζει να επισκεφθεί κανείς το Βώλακα το τριήμερο 6-8 Ιανουαρίου για να απολαύσει τα τοπικά έθιμα, όπως είναι η "μπάρα", οι "αράπηδες" και οι "αρκούδες". Επίσης ανήμερα του Αγίου Πνεύματος οι πιστοί στολίζουν άλογα και μουλάρια και ανεβαίνουν στο εκκλησάκι του Αγ. Πνεύματος ψηλά στο Φαλακρό, τελούν δοξολογία και ακολουθεί πανηγύρι με χορούς, τραγούδια και το παραδοσιακό κουρμπάνι (κατσικάκι βραστό με χορταρικά). Το δε απόγευμα οι καβαλάρηδες επιδίδονται σε ιπποδρομίες γύρω από την πλατεία!

=============================================================================

It is worth visiting Volakas during the weekend of January 6-8 to enjoy the local customs, such as the "bara," the "arápides," and the "arkoudes." On the day of Pentecost, the faithful decorate horses and mules and ascend to the small church of the Holy Spirit on Mount Falakro. There, they hold a doxology service, followed by a celebration with dances, songs, and the traditional "kourbani" (boiled goat with herbs). In the afternoon, the riders participate in horse races around the square!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου