There are three versions regarding the origin of the Monastery’s name: According to the first, the founder of the Monastery, Saint Germanos, was once at a place a small oasis outside the Holy Monastery of Saint John the Forerunner in the Holy Land where there were twenty (20) palm trees. It was there that he received a divine command from the angel of the Theotokos(Mother of God) to build the Monastery. In memory of that location, he named it “Panagia Eikosifoinissa,” meaning “Our Lady of the Twenty Palms.”
Ο ηγούμενος της Μονής Χρύσανθος το(1782) αναφέρει ότι ενώ ο άγιος Γερμανός, μετά την ανέγερση του μοναστηριού, αναζητούσε κατάλληλη σανίδα για να γίνει η εικόνα της Θεοτόκου. Εκείνη με θαυματουργικό τρόπο του πρόσφερε την μέχρι και σήμερα σωζόμενη εικόνα Της, που άστραφτε κι εξέπεμπε «φοινικούν», δηλαδή κοκκινωπό, φως. Απ’ αυτό επικράτησε ο όρος «Εικοσιφοίνισσα»(εικών φοίνισσα – Εικοσιφίνισσα).
According to tradition, Saint Germanos, after living as a monk at the Holy Monastery of Saint John the Forerunner by the Jordan River, left Palestine and, guided by a vision, arrived at the location of Vigla on Mount Pangaion around the year 718. There, he discovered the ruins of the old buildings constructed by Bishop Sozon. He began rebuilding the monastery, but the funds he had gathered were insufficient to pay the craftsmen, who in turn dragged him, bloodied, to Drama to face trial. On the road, Saint Germanos encountered two officials from Constantinople, Nicholas and Neophytos, who were traveling to Serbia as envoys of Emperor Basil I the Macedonian. They paid off the craftsmen and freed the saint. Later, they even sold their own possessions and became monks at the monastery, joining Saint Germanos in monastic life.
Για αρκετούς αιώνες η ιστορία της Μονής Εικοσιφοινίσσης είναι άγνωστη. Αρχαιολογικές ενδείξεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι κατά τον 11ο αιώνα κτίστηκε ξανά το Καθολικό της Μονής. Η Μονή έγινε Σταυροπηγιακή με σιγίλια των Πατριαρχών Συμεών Τραπεζούντιου και Μαξίμου Γ΄, εξαρτήθηκε δηλαδή απευθείας από τον Οικουμενικό Πατριά Η Μονή έζησε νέα εποχή ακμής όταν το 1472 σε αυτή εγκαταβίωσε ο παραιτηθείς Οικουμενικός Πατριάρχης Διονύσιος Α΄, ο οποίος με τη δράση και την περιουσία του της έδωσε πνοή ζωής.Το1798, μετά την πρώτη του Πατριαρχία, έμεινε ως εξόριστος στη Μονή ο μετέπειτα Εθνομάρτυρας και Άγιος Γρηγόριος ο Ε'.
============================================================================
For several centuries, the history of the Eikosifoinissa Monastery remains unknown. Archaeological evidence suggests that the monastery’s katholikon (main church) was rebuilt during the 11th century. The monastery became stauropegic, meaning it was directly dependent on the Ecumenical Patriarch, through the seals of Patriarchs Symeon of Trebizond and Maximus III. The monastery experienced a new period of prosperity when, in 1472, the retired Ecumenical Patriarch Dionysius I took up residence there. Through his actions and wealth, he breathed new life into the monastery. In 1798, after his first patriarchate, the later national martyr and saint, Gregory V, stayed in the monastery as an exile.
Τη Μεγάλη Δευτέρα 27 Μαρτίου 1917, ο Βούλγαρος κομιτατζής Πανίτσας, άρπαξε τα περισσότερα κειμήλια και τα μετέφερε στη Βουλγαρία, όπου φυλάσσονται μέχρι σήμερα στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Σόφιας. Τον Ιούνιο του ιδίου έτους Βούλγαροι στρατιώτες ανάγκασαν τους μοναχούς να εγκαταλείψουν το Μοναστήρι. Το 1923 ο Διευθυντής του Βυζαντινού Μουσείου Αθηνών, καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας Γεώργιος Σωτηρίου μετέβη στη Σόφια, για να ζητήσει την επιστροφή των κλαπέντων αντικειμένων(907 ιερά λατρευτικά αντικείμενα, 430 χειρόγραφους κώδικες, 467 αρχέτυπα, κ.ά.), αλλά επεστράφησαν μόνον 7. Στις 12 Ιουλίου 1943, οι Βούλγαροι σύμμαχοι των γερμανικών αρχών Κατοχής έβαλαν φωτιά και έκαψαν όλη τη Μονή. Ο τελευταίος ηγούμενος της Ιεράς ανδρώας Μονής Παναγίας Εικοσιφοινίσσης ήταν ο ιερομόναχος Γρηγόριος Κατσιβάκης, το 1956.
On Holy Monday, March 27, 1917, the Bulgarian komitadji Panitsa seized most of the monastery’s relics and transported them to Bulgaria, where they are still kept today in the National Historical Museum of Sofia. In June of the same year, Bulgarian soldiers forced the monks to abandon the monastery. In 1923, the Director of the Byzantine Museum of Athens, Professor of Byzantine Archaeology Georgios Soteriou, traveled to Sofia to request the return of the stolen items (907 sacred liturgical objects, 430 handwritten codices, 467 incunabula, and more), but only 7 were returned. On July 12, 1943, the Bulgarians, allies of the German occupation forces, set fire to the monastery and burned it down completely. The last abbot of the Holy Monastery of Panagia Eikosiphoinissa as a male monastic community was Hieromonk Grigorios Katsivakis, in 1956.
Το Καθολικό τιμάται στα Εισόδια της Θεοτόκου. Ο ρυθμός του είναι σταυροειδής τρουλαίος σύνθετος τετρακίονος. Αποτελείται από τον εξωνάρθηκα, τον εσωνάρθηκα και τον κυρίως ναό. Οι τρούλοι του καθολικού στηρίζονται σε 4 μαρμάρινους κίονες. Η περίτεχνη λιθόγλυπτη κυρίως είσοδος του καθολικού κατασκευάσθηκε το 1838. Ο εξωνάρθηκας είναι ολόκληρος αγιογραφημένος και απεικονίζει ολόσωμους τους κτίτορες. Το τέμπλο του Καθολικού είναι βαρύτιμο ξυλόγλυπτο, κατασκευάσθηκε από Χιώτες τεχνίτες και χρειάστηκαν 22 χρόνια(1781 – 1803) για να ολοκληρωθεί.
Σήμερα η Μονή είναι γυναικεία και αριθμεί 23 Μοναχές. Πανηγυρίζει τη μνήμη του πρώτου κτίτορά της Αγίου Γερμανού και των δύο Κωνσταντινουπολιτών αξιωματούχων Νικολάου και Νεοφύτου, στις 22 Νοεμβρίου και την επομένη ημέρα τη μνήμη του δεύτερου κτίτορά της, Αγίου Διονυσίου, Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως. Γιορτάζει επίσης στις 15 Αυγούστου, στη μνήμη της Παναγίας, στις 14 Σεπτεμβρίου, στη μνήμη της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού και στις 21 Νοεμβρίου, στη μνήμη των Εισοδίων της Θεοτόκου. Πλήθος είναι οι πιστοί που έρχονται να προσκυνήσουν την «αχειροποίητο εικόνα της Θεοτόκου» και να ηρεμήσουν μέσα στο γαλήνιο περιβάλλον της. Μπροστά από τη Μονή υπάρχει το μνημείο των 172 Μοναχών που έσφαξαν οι Τούρκοι το 1507.
The entire monastery is surrounded by a tall wall, and at its center stands the Church of the Entrance of the Theotokos. In the main part of the monastery are the katholikon(main church), which is its oldest building, the abbot’s residence, the cells of the nuns, the refectory, the chapel of Saint Barbara with the holy spring, the museum, the dining hall, and the embroidery and iconography workshops. In the second part of the monastery’s buildings are three guesthouses, the presbytery for the monastery’s priest, and the chapel of the Life-Giving Spring. The katholikon is dedicated to the Entrance of the Theotokos. Its architectural style is a cross-in-square domed structure with four supporting columns. It consists of the exonarthex, the esonarthex, and the main nave. The domes rest on four marble columns. The ornate carved stone main entrance of the katholikon was constructed in 1838. The exonarthex is fully frescoed and depicts full-length portraits of the founders. The iconostasis of the katholikon is an exquisite wood-carved masterpiece, crafted by artisans from Chios, and took 22 years(1781–1803) to complete. Today, the monastery is female and hosts 23 nuns. It celebrates the memory of its first founder, Saint Germanus, and the two Constantinopolitan officials, Nikolaos and Neophytos, on November 22. The following day, it commemorates its second founder, Saint Dionysius, Patriarch of Constantinople. Other major feast days are August 15(the Dormition of the Theotokos), September 14(the Exaltation of the Holy Cross), and November 21(the Entrance of the Theotokos). Many faithful come to venerate the “acheiropoietos”(not made by human hands) icon of the Theotokos and find peace in the serene environment of the monastery. In front of the monastery stands a monument dedicated to the 172 monks who were massacred by the Turks in 1507.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου